2010. augusztus 10., kedd

Ősszel táncbemutató óra Nagykanizsán és Pécsen

.
Ha nem ismered a kuchipudit, de érdekel, és szívesen megnézél/meghallgatnál egy előadást róla, akkor szeretettel meghívlak egy táncbemutató órára, ahol minden kötelezettség nélkül ismerkedhetsz meg ezzel a klasszikus dél-indiai tánccal, és eldöntheted, hogy szeretnél-e foglalkozni vele!

Gyere el! És ha van olyan barátnőd, akit szintén érdekelhet, vagy csak nem szeretnél egyedül jönni, akkor küldd tovább neki ezt a bejegyzést, és hozd el őt is!

Várlak sok szeretettel!


A részletekhez kattints a képre!

Ha a kép utána is kicsi, a külön ablakban kattints rá még egyszer!




Üdv:

Zsuzsa












2010. július 31., szombat

Érdekes különbségek a klasszikus indiai és a kortárs táncok között

.

Ebben a blogbejegyzésben egy olyan videót szeretnék ajánlani Neked, ahol két klasszikus indiai táncos, Savitry Nair, bharat natyam mester és Shantala Shivalingappa, kuchipudi és kortárs táncos osztja meg tapasztalait a nyugati kortárs tánccal való találkozásukról, illetve, hogy milyen érdekes különbségek vannak a két irányzat között.

Ha tudsz angolul, ajánlom, hogy hallgasd meg az interjút, ha nem akkor szeretném összefoglalni Neked a beszélgetés néhány főbb pontját.

Az eredeti videót megnézheted itt: kattints ide>>

Shantala Shivalingappa, kuchipudi és kortárs táncos elmondása szerint az egyik legfőbb különbség a klasszikus indiai táncok és a kortárs táncok között, hogy a klasszikus india táncok szimmetrikusak. Ha a jobb oldalon elvégzel egy mozdulatsort, akkor ugyanazt megismételed a bal oldalon is. Míg a kortárs táncok nem követik ezt mintát.

Savitry Nair, Bharat Natyam mester, az 1968-as diákmozgalmak idején került ki Franciaországba, ahol is Maurice Béjart (francia balettművész, koreográfus, a kortárs balett kiemelkedő alakja és nagy újítója több világhírű balett-táncos mestere) tanítványa lett. Elmondása szerint az egyik első tapasztalat volt, hogy az india táncokat és a kortárs táncot nem lehet összehasonlítani.

Amikor Franciaországban tanult Béjart egy darabot rendezett Bhakti (Isten imádata) címmel, ami különböző indiai istenségekről szólt. Számára lenyűgözőek voltak a táncosok, akik fehér ruhában, kecses mozdulatokkal alakították az istenségeket. Miután vége lett az előadásnak, figyelte a táncosokat, hogy mit csinálnak.

Indiában a művészek előadás után megfürdenek, imádkoznak, hasonlóan viselkednek, mint az istenségek, akiket megjelenítenek. De nyugaton ez nem így van, a művészek az előadás után nekiálltak dohányozni, inni, táncolni, nem istenekhez méltóan viselkedtek. Savitry Nair meglepődött, és azt gondolta, hogy ilyen táncosok nem alakíthatnak istenségeket, mert egyáltalán nem istenekhez méltóan viselkednek.

Indiában azok az emberek, akik a színpadon fellépnek, ugyanúgy esznek, viselkednek, élnek, mint azok, akiket alakítanak, az életük az alakításuk folytatása. Nincs különbség a kettő között, míg nyugaton ez nem mondható el. A művészek által alakított jellemek élete nagyban különbözik a művészek mindennapi életétől.




Üdv:

Zsuzsa








2010. július 22., csütörtök

Interjú Guru Vempati Chinna Satyammal – a modern kuchipudi atyjával

.
A kuchipudiban a többi indiai táncfajtához hasonlóan sokféle stílus van. Az adott táncfajtának megvannak a tipikus jellemzői, amelyek a többi tánctípustól jól megkülönböztetik, de a finomságok, apróságok, jellegzetes lépések, már az adott stílustól, iskolától, gurutól (mestertől) függnek.

Már huzamosabb ideje tanultam ezt a stílust, amikor elkezdtem tudni megkülönböztetni ezeket a stílusjegyeket. Egy élő előadást nézve, a táncos előadását, stílusát kifejezetten dinamikusnak, varázslatosnak találtam. (Nagyon megtetszett ez a stílus és szerettem volna elmélyedni benne. Ez az álmom valóra is vált, amikor tanulmányútra mentem Indiába, a Shri P.K Salve Akadémiára.)

Kiderült, hogy az elődásban látott táncos Guru Vempati Chinna Satyam tanítványa volt, aki a mai kuchipudi egyik legnagyobb élő alakja, bár már elmúlt 80 éves. Találtam róla egy rövid leírást, illetve interjút a Lokvani weboldalán, aminek összefoglalását/fordítását alább olvashatod:

Guru Vempati Chinna Satyamot gyakran úgy jellemzik mint a mestert, akinek az a küldetése, hogy terjessze a kuchipudit, a hagyományt, amibe beleszületett. Kuchipudi faluban, táncos családban született, így a tánc gyerekorrától beleivódott. Ahogy ennek a táncnak a finomságait elsajátította mesterétől, Vedantam Lakshmi Narayana Sastry-tól, szerette volna, ha ez a hatalmas örökség az egész világot bejárja.

18 éves korában elhagyta szülőfaluját, és mivel nem volt pénze, gyalog ment el Madraszba, a művészetek Mekkájába, ahol egy évig intenzív oktatásban részesült unokatestvérétől, aki az akkori filmvilág neves tánckoreográfusa volt. Ezek után megalapította a madraszi Kuchipudi Művészeti Akadémiát, és belekezdett önálló táncdrámáinak megalkotásába.

1971-ben a tengerentúlra utazott, Londonba és Frranciaországba, majd Dél-Amerikába, majd vissza az Indiai Fesztiválra. Innentől kezdve előadások végtelen sorát adta a világ minden táján, ahol is karizmatikus koreográfiáit és sziporkázó stílusát kitörő lelkesedéssel és igen nagy elismeréssel fogadták. Számtalan díjat és címet kapott nemcsak Indiában, de a világ több pontján is.

Következzenek az interjú részletek:

L: Önt a modern kuchipudi atyjának tartják. Új formát és elismert helyet adott neki a klasszikus táncok között. Mi motiválta arra, hogy ezt tegye?

VCS: Semmi újat nem tettem. A mesterem volt az, aki úgy érezte, hogyha a kuchipudit el akarjuk terjeszteni, akkor abba a nőket is bele kell vonni, és szóló előadásokat is kell tartani. Amit bemutattam, az csupán az, amit a mesteremtől tanultam; az autentikus kuchipudival ismertettem meg a világot.

L: Meglepve hallom ezt, hiszen az Ön stílusa sokkal inkább klasszikus, mint a korábban látottak.

VCS: A múlt évszázad folyamán a Yaksahagana (zenés tánc-dráma – a ford.) nagy befolyással bírt a kuchipudira, ami bizonyos mértékig megfosztotta az autentikusságától. A gurum által inspirálva képes voltam visszahozni az eredeti formát, amely nagy elismerést szerzett a klasszikus tánc világában. Minden, amit csinálok az a Natya Shastrából (ősi indiai irat a művészetekről – a ford.) ered.

L: Rengeteg táncdrámát alkotott, amely elvarázsolta a nézőket. Le tudná írni ezen mesterdarabok megalkotásának folyamatát? Van kedvenc darabja?

VCS: Először az ötlet születik meg. Aztán utánanézek a könyvekben, szakértőket keresek fel, hogy teljesen megértsem a történetet. Aztán jön a munka a zenészekkel a zene megkomponáláshoz. Szeretek nagy figyelmet fordítani a kosztümökre. Amikor egy darab elkészül és bemutatjuk, figyelek a nézők visszhangjára és folyamatosan próbálok javítani a munkán.
Az összes drámám közül, azt hiszem a Harvilasamot élveztem a legjobban.

L: Mit jelent jó táncosnak lenni? A mai elfoglalt világban van ideje a tanítványainak a táncra?

VCS: Az emberben meg kell legyen a művészet iránti szenvedély és odaadás. Idő van. Akinek ez a szenvedélye, az megtalálja rá az időt. El kell sajátítani a technikát és aztán jól begyakorolni. Olvasni kell a Natya Shastrát. A zene és a nyelv ismerete is nagyon fontos. Ezt nem lehet a pénzért csinálni.

Egyszer meghívtak bennünket B. Nagi Reddy otthonába. Úgy volt, hogy Kamala Laksmanan (ma már Kamala Narayanan) este 7 órakor tart előadást. Már 10 óra volt és még mindig nem jelent meg, de senki sem mozdult. Nem rá vártak, hanem a művészetére. Ez az a hatás, amit a táncosnak meg kell teremtenie.

L: Nyugodt afelől, hogy a kincs, amit létrehozott, biztonságban van?

VCS: Természetesen. A művészet sohasem hal meg. Csak az ember.

L: Köszönöm az idejét.

VCS: Köszönöm.

A riporter még az interjú végén hozzáfűzte, hogy amikor elment, megértette, hogy ezt az embert miért tisztelik olyan nagyon. Amikor elnézést kért a mestertől, hogy elrabolta az idejét, és miatta csak később ehetett, akkor azonnal azt válaszolta: „Sokkal inkább beszélek a művészetről egy érdeklődőnek, mint hogy egyek.” A mester odaadása, szenvedélye a művészet iránt, valamint elkötelezettsége a küldetése felé teszik őt naggyá.


Az eredeti angol nyelvű cikket és interjút megtalálod itt:
http://www.lokvani.com/lokvani/article.php?article_id=1960




Üdv:

Zsuzsa

















2010. június 25., péntek

Koszorúfutóka - egy indiai emlék

.

Kinyílt a koszorúfutókám. Hófehér, áthatóan erős, édes illatú, kis, fehér virágaival mindig Indiát idézi vissza bennem, amikor kinyílik.

Indiában minden illat erős, lehet, hogy a klíma is teszi, hogy a meleg még intenzívebbé fokozza az illatokat, legyen az fűszer, étel, füstölő, áldozati virág, vagy az utca illata.

Ez az egész végül egybeolvad és adja azt a jellegzetes illatot, ami Indiában végigkíséri az embert, onnantól, hogy leszáll a repülőről, addig míg haza nem tér, és kinyitja a bőröndöt, ahonnan ugyanez az illat köszön vissza.

Ugyanígy, amikor ez a kis virág kinyílik, hiába ilyen kicsi, illata nemcsak a szobát, de szinte az egész lakást áthatja, mint India levegője Indiát.

Amikor kaptam, még nem tudtam, hogy ennek a növénynek ilyen virágai vannak, mert akkor nem volt rajta egy sem. És amikor először kinyílt, meglepve tapasztaltam, hogy ismerős a virága. Hogy honnan? Természetesen Indiából!

Ez az a virág, amiből virágfüzéreket készítenek, és a templomok bejáratánál, az utcán árulják, hogy az otthoni oltárokat díszítsék vele, vagy a templomokban ajánlják fel. Ezen kívül Dél-Indiában szokás, hogy a nők a hajukat friss virággal díszítik, és régen a táncosok hajában is igazi virágfüzérek voltak.

Egy reggel az akadémia kapujában megjelent egy bácsi, aki ilyen virágokból fűzött hajdíszeket árult, darabját néhány rúpiáért. Megvettük az összeset, és aznap minden táncos lány hajában evvel a finom illatú virággal járt-kelt, és táncolt.

Ezért szeretem ezt a kis virágot ennyire, mert mindig nagyon jó emlékeket idéz bennem, amikor fehér virágai kinyílnak, és az illata több héten keresztül átjárja a házat.

Egy kicsit úgy érzem, hogy megint Indiában vagyok.






Üdv:

Zsuzsa

2010. június 13., vasárnap

A kuchipudi 16, nemcsak az egészségre gyakorolt jótékony hatása

.

Ebben a tanulmányban megtalálod azt a 16 pozitív hatást, amelyeket magadon is megtapasztalhatsz, ha közelebbi kapcsolatba kerülsz a kuchipudival.

- Ezt a tanulmányt azoknak ajánlom, akik komolyan gondolkoznak azon, hogy jobban megismerkedjenek a kuchipudival, hogy belevágjanak a tanulásába. Ez a tanulmány megmutatja azokat az előnyöket, amelyek megvannak a kuchipudiban az egyéb mozgásformákhoz képest, és amelyek miatt érdemes az indiai táncok gyöngyszemét a gyakorlatban is megismerni.

- Ezt a tanulmányt nem ajánlom azoknak, akik úgy gondolják, hogy a kuchipudi egy egyszerű, felületes tánc, és nem tud nekik semmi újat, különlegeset, de legfőképp örömet nyújtani.
Azoknak sem ajánlom, akik elkezdtek megismerkedni a bloggal, és úgy gondolják nem elég emelkedett szinten közelítem meg a témát. Nekik sem ajánlom, mert szeretném közvetlen, egyszerű módon átadni az ismereteimet, hogy ezt a táncot népszerűsítsem.

- Ha elolvasod ezt a tanulmányt, és csak egy olyan indokot találsz benne, ami miatt úgy gondolod, hogy belefogsz a kuchipudi tanulásába, már egy nagy lépést teszel abba az irányba, hogy kiegyensúlyozottabb, egészségesebb és tartalmasabb életet élj, amivel nemcsak saját magadnak, de másoknak is örömet okozhatsz! Ha te jól érzed magad, akkor az pozitív hatással lesz a környezetedre is!

- Ha inkább kihagyod, akkor biztos lehetsz benne, hogy elszalasztasz egy lehetőséget, hogy hasznos tudnivalókat sajátíts el, és hogy jobban érzed magad a bőrödben. Miért hagynád ki, ha ezzel jót tehetsz magadnak?

Most pedig következzen egy kis ízelítő abból, hogyan épül fel a tanulmány:

Részlet A kuchipudi 16, nemcsak az egészségre gyakorolt jótékony hatása c. tanulmányból:

Tehát, ha nem tudod, milyen mozgásba kezdj bele, ajánlom a kuchipudit, hiszen mint mozgás, megvan az összes az egészségre gyakorolt jótékony hatása, de több annál, mivel mint táncforma, többet ad az olyan szokványos testgyakorlási formáknál, mint az aerobic, pilates, torna, jóga, stb. Ezek hasznosak, de magányos és egyhangú tapasztalatot adnak az egészség és wellness elérésben a táncokkal szemben. Ezen felül a kuchipudinak a nyugaton megszokott táncformákhoz képest is vannak meglepő előnyei. Nézzük meg szépen sorjában ezeket az előnyöket.

Először is nézzük, melyek azok a fizikumunkra gyakorolt pozitív hatások, amit a kuchipudi gyakorlásával – sok más mozgásformához hasonlóan – el lehet érni…

Tehát a kuchipudinak jó hatása van fizikailag az egészségünkre, de tudtad azt, hogy a mozgás az agyműködésre is pozitívan hat? A mozgás emeli a légzésszámot, és a szívverést, hogy az agy több vért kapjon, és így igen intenzíven stimulálja a működését. Tanulmányok azt mutatják, hogy a mozgásra válaszul az agyi véredények növekszenek. Nézzük, miben is javítja a kuchipudi az agyműködést…

A kuchipudi további pozitív hatásai, amelyet a táncok kivételével a megszokott testgyakorlási formák nem nyújtanak…

Mit ad a kuchipudi, amit a nyugati táncok nem…





Ahhoz, hogy megkapd ezt az ingyenes tanulmányt, nem kell mást tenned, mint hogy kéred a Kuchipudi Kalauzt bal oldalon lent, és máris küldöm!





Üdv:

Zsuzsa

2010. május 31., hétfő

Élménybeszámoló - kuchipudi bemutató az évadzáró indiai tánc klubban

.

Mikor elkezdtem a blogot szerkeszteni, az oldalt elküldtem több gyűjtőoldalra, többek között az indiaitanc.lap.hu-ra is, amit Mészáros Adrien szerkeszt, aki emellett még a tavaly alakult indiai tánc klub egyik szervezője is. Mikor elolvasta a blogot visszaírt, hogy szeretnének meghívni a klubba, hogy tartsak egy kis bemutatót a kuchipudiról. Bár tudtam, hogy a klub már fél éve elindult útjára, még nem voltam egy összejövetelen sem, és mivel nem ismertem, hogyan zajlik egy ilyen klubdélután, egy kicsit izgultam, milyen lesz. De persze elfogadtam a meghívást, aminek nagyon örülök, mert nagyon jól éreztem magam és csak pozitív élményekben volt részem.

Vonattal mentem fel Pécsről Pestre, az Imladris Kultúrközpontba, és az eső ugyanúgy esett mint mostanában szokott, akkor is amikor a Váci utcán mentem, magam után húzva a kis bőröndömet benne a fellépő ruhámmal és egyéb kellékekkel. Az Imladris Kultúrközpontban én voltam az első, aki megérkezett a klubdélutánra, ittam egy csésze teát, kicsit körülnéztem, majd nekiálltam öltözni, mert ha az ember nem is öltözik be teljesen, nem vesz fel minden ékszert, kiegészítőt, akkor is jóval több mint egy óra kell, amíg elkészül.

Lassan megérkeztek a szervezők, Adrien és Virág, akikkel akkor találkoztam először személyesen, majd a vendégek is elkezdték elfogalani helyüket a teremben. Elérkezett az öt óra, és amikor mindenki leült, Adrien kiállt, üdvözölt mindenkit és bemutatott, majd átadta nekem a terepet. Először beszéltem egy kicsit a táncról, az eredetéről, a jellegzetességeiről, amit úgy érzek, hogy nem sikerült olyan jól, ahogy szerettem volna, bár készültem rá, viszont a bemutató lényegesebb része, maga a tánc megnyerte a nézők tetszését.

A "Poorva Rangam" darabot táncoltam el, ami az egyik első darab, amit az ember megtanul, és amivel egy előadás kezdődik, amely istenségek áldását kéri az előadásra és a művészekre. Kérték is, hogy táncoljak még valamit, de sajnos csak egy darabbal készültem, így nem maradt más hátra, minthogy egy kicsit a résztvevők is tanuljanak néhány lépést. Bár az "óra" végére már elég meleg lett a teremben és elfogyott a levegő, ez nem nagyon zavarta a "diákokat" és lelkesen gyakorolták a lépéseket.

Majd szünet következett, amikor is beszélgettem egy kicsit Adriennel, hogy ő hogyan tanít, milyen tapasztalatai vannak, milyen úton jár a táncban, stb. Utána kimentem az öltözőbe, ahol már Dóri készülődött a fellépésére. Vele a friss Indiai élményeiről beszélgettem, mert éppen akkor tért vissza Indiából, és szívesen mesélt róluk. Mielőtt az ő következett volna, a szünetben készült még egy csoportkép, majd kénytelen voltam elbúcsúzni és elindulni a pályaudvarra, hogy ne késsem le az utolsó vonatot, ami Pécsre indult. Sajnáltam, hogy nem hallottam Szabolcs előadását a rágákról, sem Dórit nem láttam táncolni, de remélem lesz még rá alkalom.

Örülök, hogy felléphettem a klubban, mert úgy éreztem, hogy "bejött" az embereknek a kuchipudi, és sikerült a jelenlévőknek átadni egy kicsit ennek az indiai táncstílusnak az öröméből.
Emelllett jó volt egy kis időt olyanokkal tölteni, akik szintén osztják az indiai táncok iránti lelkesedést, és látni, hogy bár még nem annyira ismertek és elterjedtek itt Magyarországon az indiai táncok, de egyre több rajongójuk és táncolójuk van!







Üdv:


Zsuzsa

Nyári szünet - Új tanfolyam ősztől Pécsen

.

Június 1-től szünetelnek az órák!

Új tanfolyam 2010. ősztől indul Pécsen,
amiről majd itt tájékozódhatsz a blogban!


Kellemes nyarat!


Üdv:

Zsuzsa